آخرین اخبار

کانال تلگرام

telegram2
خانه / اخبار ایران / مولانا عبدالحمید: عمل به برنامه‌ها و احکام الهی در وجود انسان تحول می‌آورد

مولانا عبدالحمید: عمل به برنامه‌ها و احکام الهی در وجود انسان تحول می‌آورد

مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (۲۷ فروردین ۱۴۰۰)، با اشاره به تاثیر احکام و فرایض شریعت اسلام در اصلاح و تزکیۀ فردی و اجتماعی، «اعتقاد به وحدانیت پروردگار و رسالت انبیا و آخرت» و «عمل بر احکام الهی» را مهم‌ترین برنامه‌های الله تعالی جهت تربیت معنوی انسان دانستند.

به گزارش سنی دیلی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعۀ اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: الله ‌تعالی برای تربیت جسم و روح انسان برنامه‌ریزی کرده است؛ برای تغذیۀ جسم انسان انواع غذاها، میوه‌ها، لبنیات، گوشت و اسباب را فراهم کرده و برای تربیت معنوی آنها انبیا، کتاب‌های آسمانی و احکام فرستاده است.

همان‌طور که بدن انسان با ورزش مقاوم و فعال می‌شود، تزکیه و اصلاح روح نیز با انواع برنامه‌های معنوی صورت می‌گیرد. همۀ احکام در جهت تغذیه و تزکیه و تربیت انسان هستند، الله تعالی هم جسم و هم روح انسان را می‌سازد.

ایشان اظهار داشتند: بعضی از کارشناسان دچار اشتباه شده و فقط بُعد مادی انسان را دیده‌اند و بُعد معنوی‌اش از چشم‌شان مخفی مانده است؛ درحالی‌که بعد معنوی انسان از بعد ظاهری مهم‌تر و برنامه‌های الهی برای ساختن و تربیت بعد معنوی از بعد مادی قوی‌تر هستند. اشتباه این طیف از کارشناسان این است که بین انسان و حیوان فرقی قائل نمی‌شوند و انسان را فقط موجود عاقلی می‌دانند که خوردن و استفاده و بهره‌برداری را بهتر از حیوانات بلد است.

ایشان برنامه‌های الهی را «سبب تحول در انسان» دانستند و خاطرنشان کردند: همۀ برنامه‌های الهی من‌جمله «ایمان به الله تعالی»، توحید پروردگار که خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود بداند و «اعتقاد به آخرت» و «اعتقاد به رسالت» در وجود انسان تحول و انقلاب می‌آورند. اعتقاد صحیح بالاترین نوع تربیت است، درواقع تربیت با اعتقاد آغاز می‌شود و به احکام می‌رسد. همۀ احکام در راستای اصلاح انسان هستند.

امام جمعۀ اهل سنت زاهدان با اشاره به تاثیر نماز در تزکیه و تربیت انسان، گفتند: نماز یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های پروردگار برای تربیت انسان است؛ نماز تواضع می‌آورد، تعلق و رابطه با خدا را برقرار می‌کند، محبت و عظمت خدا را در دل می‌آورد و سبب می‌شود انسان از خدا بترسد و گناه و فحشا و منکرات و معاصی را ترک ‌کند.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: زکات نیز مانند نماز سازنده است؛ زکات انسان را از حب مال و حب جاه نجات می‌دهد، ظاهر و باطن را از آلودگی‌های گناه پاک می‌کند. خداوند متعال می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ» [توبه: ۱۰۳].

ایشان افزودند: پرداخت زکات دعای خیر دیگران را نیز برای انسان به دنبال دارد؛ وقتی شما به فقرای شهر و بیوه‌زنان کمک می‌کنید، آنها برای‌تان دعا می‌کنند. طلاب، علما، دانش‌آموزان، دانشجویان، نمازگزاران و طبقات مختلف که شما آنها را ساپورت و حمایت می‌کنید، برای شما دعا می‌کنند. زکات هم مایۀ تطهیر و پاکی گناهان و هم سبب تزکیه اخلاق و تربیت انسان است.

مولانا عبدالحمید از «روزه» به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های مهم تربیتی یاد کردند و گفتند: روزه یکی از ارکان مهم دین و برنامه‌های بی‌مانند الهی در ساختن و تربیت انسان است. ماه رمضان یعنی دورۀ تعطیلی گناه، لغویات، دروغ و خلاف. الله تعالی در رمضان فضایی حاکم کرده تا بندگان گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند و با دوری از گناهان از درون متحول و اصلاح شوند. الله تعالی برای رمضان برنامه‌های زیبای تلاوت، درود، ذکر، صدقه و روزه را تدارک دیده است.

ایشان ادامه دادند: این‌طور نباشد که در ماه مبارک رمضان شب‌ها را با مجالس بیهوده و تماشای برنامه‌های تلویزیونی بگذرانیم و روزها را در خواب سپری کنیم؛ این شیوه با برنامه‌های تربیتی و اصلاحی الله تعالی هم‌خوانی ندارد.

مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در رمضان به دعا و ذکر و نیایش و نماز و تلاوت‌شان می‌افزودند. سیرۀ آن‌حضرت برای ما بهترین الگو و نمونه است. شب بخوابید و اگر در خواب کمبود داشتید، آن را در روز جبران کنید. روز رحمت خدا سرازیر است؛ بنشینید قرآن تلاوت کنید و دنبال کسب و کار بروید و آن را با خواب تلف نکنید، خواب وقتی از نیاز بیشتر باشد غفلت و اسراف است و قساوت قلب می‌آورد.
مولانا عبدالحمید با اشاره به «فلسفۀ مشروعیت ماه مبارک رمضان» ابراز داشتند: الله ما را در ماه رمضان «تشکیل» کرده تا از رمضان توشه و هدایت و تقوا و ثروت برداریم و بعد از رمضان ادامه دهیم. ما باید خود را در اختیار کتاب خدا و سیرت و سنت پیامبر قرار دهیم تا تربیت و تزکیه شویم.

کرونا و بقیه آفات و بلایا تلنگر الهی هستند تا ما از گناه و غفلت توبه کنیم

امام جمعۀ اهل‌سنت زاهدان کرونا و بقیۀ آفات را «تلنگر الهی برای توبه و دوری از غفلت» دانستند و خاطرنشان کردند: تمام تحولات دنیا آزمایش و در جهت ساختن و تربیت انسان هستند تا انسان‌ها توبه کرده و قوانین خدا را مراعات کنند. اگر ما پا را از گلیم فراتر بگذاریم و قوانین خدا را نادیده بگیریم الله آفت و بلا می‌آورد تا ما را تحت فشار بگذارد که خدا را فراموش نکنیم و حقوق‌الناس را تلف نکنیم.

ایشان ضمن تأکید بر «درنظرگرفتن بُعد معنوی ناهنجاری‌ها» خاطرنشان کردند: وقتی دست، پا، چشم، کلیه و یا قلب با نارسایی مواجه می‌شود به پزشک مراجعه می‌کنیم و پزشک می‌گوید این نارسایی در اثر افزایش قند و چربی و فشار خون و… به‌وجود آمده‌ است، اما علاوه‌بر توجه به بعد ظاهری، باید به علت‌های معنوی این بیماری‌ها نیز توجه کرد.

مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: کرونا و دیگر آفات و مصایب تلنگر و فشار از جانب پروردگار هستند که شما غفلت کردید و مسیر را اشتباه رفتید؛ لذا توبه کنید و ببینید مشکل‌تان چیست؟ اگر پای‌تان لغزید، استغفار کنید و بنگرید چه خطایی کرده‌اید که این تازیانه بر سرتان فرود آمده است. وقتی بین زن‌ و‌ شوهر و خانواده و یا قوم اختلافی وجود دارد بررسی کنیم که چه کوتاهی‌ای مرتکب شده‌ایم که خداوند این چوب را بر سر ما کوبیده است؟ مؤمنِ هوشیار آن است که بعد معنوی را هم ببیند، این‌طور نباشد که برای سلامتی جسم به پزشک‌های متخصص مراجعه کنیم و هزینه‌های گزاف هم پرداخت کنیم، ولی به بعد معنوی توجه نکنیم.

خطیب جمعه زاهدان افزودند: بسیاری از کارشناسان دنیا گرمای زمین و بقیۀ آفات را به گازهای گلخانه‌‌ای، کارخانه‌ها و اسباب ظاهری مرتبط می‌دانند. این کارشناسان چرا منشأ آفات و قحط و کرونا، ناهنجاری‌ها، گرما و سرمای بی‌جا را نمی‌بینند؟ خبره‌ها و کارشناسان معنوی که حکمت الهی را می‌دانند کجا هستند که منشأ و علت‌های معنوی این ناهنجاری‌ها را بیان کنند؟ چرا دانشمندان دنیا به ندای قرآن و رسول‌الله و کارشناسان معنوی توجه نمی‌کنند؟!

مدیر دارالعلوم زاهدان ضمن اشاره به «علل ناهنجاری‌ها»، گفتند: خداوند اسباب ظاهری را دخیل کرده، ولی غفلت از پروردگار، تمرد و نافرمانی بشر، ظلم و تعدی بر همدیگر و حرکت برخلاف فطرت هستند که این‌همه ناهنجاری را به‌وجود آورده‌اند. وقتی بشر بر خلاف فطرت حرکت می‌کند، الله زندگی را تنگ می‌کند و مشکلات و ناهنجاری‌ها را می‌آورد.

ایشان ادامه دادند: این آفات را فقط الله می‌تواند بردارد. چرا فساد و ظلم و اجحاف و قتل‌عام‌ها را درنظر نمی‌گیریم؟ چرا عملکرد خود را نمی‌بینیم و چرا هر کسی از خود شروع نمی‌کند و خود را اصلاح نمی‌کند و به الله برنمی‌گردد؟

ایشان در ادامه گفتند: علاوه‌بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید به بهداشت و تربیت معنوی نیز توجه شود. متأسفانه بعد معنوی امروز در حوزه‌های شیعه و سنی مبلّغ ندارد. چرا ما مردم را متوجه نمی‌کنیم تا خلاف فطرت حرکت نکنند و گناه را ترک کنند؟ چرا به فکر اصلاح خود نیستیم؟ چرا در روزها و شب‌های رمضان نمی‌نشینیم و گریه و دعا و تضرع نمی‌کنیم و به خدا پناه نمی‌بریم؟

مولانا عبدالحمید با اشاره به راه‌حل مشکلات، تصریح کردند: الله تعالی مصیبت‌ها را با عملکرد مرتبط کرده است و غیر از خدا دیگر پناهگاهی نیست. راه نجات از آفت‌ها برگشت به الله است. سرما و گرمای دنیا و آفت‌های فضایی از جانب پروردگار و هشدارهای الهی هستند. خداوند متعال در آنها حکمت گذاشته است، اینها مایۀ تربیت انسان هستند.

اگر همهٔ ما صادقانه توبه کنیم و صدای گریه از خانه‌ها و مساجد بلند شود الله تعالی که رحمان و رحیم و مهربان است آفت کرونا و سایر آفات را برطرف می‌کند.شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان مساجد و مدارس‌ دینی را «مراکز امنیت، وحدت و خیر» دانستند و بر لزوم همکاری و پشتیبانی مادی از این مراکز تاکید کردند و گفتند: در ماه مبارک رمضان فقرا و مساکین را دریابید.

خصوصا به دارالعلوم زاهدان که به برکت اخلاص و دعای حضرت علامه مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله؛ بانی این مرکز دینی و علمی، و تلاش اساتید مخلص و همکاران و حمایت معنوی و مادی مردم عزیز به یک مرکز جهانی تبدیل شده، توجه کنید.

ایشان خاطرنشان ساختند: همهٔ مدارس دینی و مساجد مراکز امنیت و مراکز وحدت امت مسلمه و مراکز خیر هستند، منفعت و خیرشان به دنیا می‌رسد. لذا از مدارس و مساجد حمایت کنید.

امام جمعه زاهدان تصریح کردند: مشارکت مردم مهم است. مردم عزیز به تبلیغات سوء برخی که می‌گویند دارالعلوم زاهدان نیاز به کمک ندارد توجه نکنند و این تبلیغات را باور نکنند. دارالعلوم زاهدان از هیچ دولتی، ریالی نمی‌گیرد. معتقدیم همین کارگر و کارمند و تاجر و کسبه و کشاورز و دامدار و طیف‌های مختلف باید به مدرسه و مسجد کمک کنند. در این مشارکت عمومی و حمایت طیف‌های مختلف خیر و برکت است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.