آخرین اخبار

کانال تلگرام

telegram2
خانه / اخبار ویژه / چند سخن گهربار از امیر المؤمنین عمر بن خطاب رضی الله عنه

چند سخن گهربار از امیر المؤمنین عمر بن خطاب رضی الله عنه

ارسال شده توسط عبدالسلام از چابهار

حضرت عمر

۱- اِذا رأیتَموُهُ یَلزَمُ السُلطانَ مِن غَیرِ ضَروُرهٍ فَهُو لَصُّ
هر گاه کسی از دانشمندان را مشاهده نمودید که بدون ضرورت همیشه با صاحبان جاه و قدرت هم نشین است پس او را دزد و خائن بشمارید و بر او نباید اعتماد کرد.

۲-اِذا زَلَّ العالِمُ زَلَّ عالَمٌ مِنَ الخَلقِ
اگرعالم ودانشمندی لغزش کند وبه راه کج برود جامعه ای از مردم دچارلغزش می شوند.
چون دعوتگران و داعیان الگو و اسوه حسنه هستند و مردم آنان را سرمشق خود قرار می دهند، اگر کار نیکو و پسندیده ای را از خود نشان دهند، مردم نیز از آنان پیروی کرده و آن عمل نیک را انجام می دهند. عکس این موضوع نیز همین گونه می باشد.

۳- اِذا رأیتُمُ العالِمَ یُحِبُّ الدُّنیا فَاتَّهِمُوهُ عَلی دِیِنکُم فَاِنَّ کُلُّ مُحِبٍّ یَخوُضُ فیما اَحَبَّ.
وقتی دانشمندی دینی را مشاهده نمودید که به دنیا و به مطامع دنیوی علاقه مند و پای بند است پس آنها را بر دین و احکام اسلامی خود متهم پندارید. بی شک هر کسی به هر چیزی که علاقمند و پای بند است در آن مستغرق شده و به چیز دیگری اهمیت نمی دهد . در این صورت باید از او بر حذر بود.

۴- اِذا کُنتُ فِی مَنزِلَهٍ تَسُعُنی وَ تَعجِزُ عُنِ الناسِ فَوَاللهِ ما تِلکَ مَنزِلَهٌ حَتی اَکونَ اُسوَهً لِلناسِ.
اگرمنزلی که من در آن سکونت کنم فاقد وسعت حضور مردم در آن باشد سوگند به خدا من چنین منزلی را منزل تلقی نمی کنم. تا عمل من اسوه ی دیگران واقع نگردد. « و آن بدین جهت است چون وسعت مسکن و فراخی آن یکی از مزایای زندگی اجتماعی است و موجب آسایش روح است».

۵-اِذا وَسَّعَ اللهُ عَلَیکُم فَوَسَّعوا عَلی اَنفسِکُم.
وقتی که خداوند مکتعال به رزق و روزی شما وسعت بخشید واز فراخی نعمت برخوردار گشتید پس شما هم از آن نعمت بر خود و خانواده ی خود وسعت بخشیده و بر آن به نحو احسن انفاق کنید چون این امر یک نوع شکرانه ی نعمت و تحدث به آن است.«وَاَمَّا بِنِعمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّث)ضحی/۷۹

۶-اَربَعَهٌ جائِراتٌ اِذا تُکُلَّمَ اطَّلاقُ وَ العِتاقُ وَ النَّکاحُوَ النَّذرُ.
چهار چیز دارای جواز عمل هستند که به محض تلفظ به آن قابل تنفیذ می باشند و حکم شرعی بر آن مرتبت است. ۱٫تلفظ کردن به کلمه ی طلاق به قصد ایقاع. ۲٫ تلفظ کردن به آزاد کردن بندگان.۳٫ بستن عقد نکاح .۴ .نذر کردن چیزی مباح.

۷- اَرِدِ اللهَ وَ لا تُرِدِ الدُّنیا.
به یکی از استانداران دستور داد و فرمود: در برنامه ی کارهای خود خدا را مدّ نظر داشته باش.
منظوراین است که انسان باید در امورات روزمره هدفش جلب رضایت خدا باشد و در انجام امورات خداوند را در نظر داشته باشد.

۸- إسألوُا اللهَ العَونَ عَلی اَنفُسِکُم کَما تَسألُونَهُ النَّصرَعَلی عَدُوِکُم.
از خدای خود بخواهید که شما را در تسلط بر نفس تان کمک کند هم چنان که در پیروزی بر دشمنان خود می خواهید شما را بر دشمنان پیروز کند.
ملاحظه: نکته ای جالب و مورد توجه در اسلوب حکیمانه ی امیر المؤمنین در توجیه سلحشوری ودلاوری سپاهیان اسلام این است که او می خواهد به مجاهدین و سپاه اسلام روحیه ی سلحشوری قدرت قلب بخشیده و آنها را از غرور و طغیان نفس و نوعی خطورات قلبی بر حذر دارد. زیرا تقویت روحی و اتکا به نفس نقش فعالی را در غلبه بر دشمن در بر دارد.

۹-اِستَشِر اَهلَ العِلمِ وَ الصَّلاحِ.
در کارهای دینی و دنیوی خود، با اهل علم و دانش و ارباب خیر و صلاح مشورت کن.
ملاحظه: زیرا در مصداق جمله « المستشار مؤتمن» جز صالحان ارباب علم و دانش دینی و اهل خیر و صلاح کسی شایستگی آن را ندارد و جز صالحان و ارباب عقل و خرد واصحاب دانش دینی کسی به این کار شایسته نیست. خداوند متعال در این زمینه فرموده است» فَأسئَلوُا اَهلِ الذَّکرِ اِن کُنتُم لا تَعلَمون» یعنی از دانشمندان و علمای دین و کارشناسان امور سیاسی _ دینی و اجتماعی و بالاخره در هر کاری که تجربه ی آن را آنان بیشتر می دانند به آنها مراجعه کنید و جزآنان کس دیگری شایسته ی استشاره نبوده و نمی باشد.

۱۰- اِستَشِرفِی اَمرِکَ الَّذینَ یَخشَونَ اللهَ تَعالی.
در کارهای دینی و دنیوی خود با کسانی مشورت کن که از خدا متعال بیم دارند.

منبع:/هزار سخن از سخنان امیر المؤمنین عمر بن الخطاب رضی الله عنهُ/تآلیف:شیخ یونس سامرائی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.