آخرین اخبار

کانال تلگرام

telegram2
خانه / اخبار ویژه / نمازجمعه ۳ آبان صادقیه تهران

نمازجمعه ۳ آبان صادقیه تهران

ارسال شده توسط رویال از تهران

به گزارش سنی دیلی، هشتصد و سی و هفتمین (۸۳۷) نمازجمعه اهل سنت در صادقیه تهران بتاریخ (۳) آبان ۱۳۹۸ برگزار گردید که موضوع خطبه عبارتست از:اهمیت شناخت کلیدهای خیر وشر
بزرگواران! ابن قیم در باره کلیدهای خیر وشر می نویسد: إنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ وَتَعَالى جَعَلَ لِکُلِّ خَیْرٍ وَشَرٍ مِفْتاحًا یفتح به یعنی خداوند سبحان برای هر خیر وشری،کلیدی قرار داده که آن کار ، تنها با کلیدش باز می شود.البته برخی از خیرها وشرها یک کلید ندارند بلکه چندین کلید دارند. و در باره اهمیت شناخت کلیدهای خیر وشر هم می نویسد : وَهَذَا بَابٌ عَظِیمٌ مِنْ أَنْفَعِ أَبْوابِ العِلْمِ وَهُو مَعْرِفَهُ مَفَاتِیحِ الخَیرِ والشَّرِ از پرمنفعت ترین ابواب علم ، شناخت کلیدهای خیر و کلیدهای شر است.زیرا مسلمان با شناخت کلیدهای خیر وشر و با تشخیص آنها از یکدیگر می تواند در عبادت ، علم ، عمل و زندگی خود بر بصیرت و نوری از جانب خدای سبحان دست یابد.در ادامه می نویسد : فینبغی للعبد أن یعتنی کل الإعتناء بمعرفه المفاتیح وما جعلت المفاتیح له یعنی شایسته و لازم است که هر انسان و بنده ای توجه کاملی به شناخت کلیدها و موارد استفاده ی آنها داشته باشد.
بزرگواران الله متعال همه کلیدهای مهم خیر وشر را در قرآن ویا به زبان رسولش صلی الله علیه وعلی آله وصحبه وسلم در اختیار همه بندگانش قرار داده است تا کلیدهای خیر را بکار بگیرند وبه خیرات فراوان در دنیا وآخرت برسند و مواظب باشند از کلیدهای شر استفاده نکنند تا به شرهای دیگر در دنیا وآخرت گرفتار نیایند.حالا یک مثالی بصورت داستان خدمتتان عرض می کنم تا اهمیت شناخت کلیدهای خیر وشر بیشتر برای ما ملموس تر شود.اگر فرزندی بداند که گوش نکردن به حرف مادر ورنجاندن او کلید شری است که او را به نفرین مادر دچار می کند سعی خواهد کرد از آن کلید شر استفاده نکند اما عبادت کلید کرامت است وخدا بنده عبادگزارش را رها نمی کند : حدیث متفق علیه است که در زمان بنى اسرائیل مردى بود معروف به جریج که همیشه نماز مى خواند، مادرش پیش او رفت (در حالى که نماز سنّت را مى خواند) او را صدا کرد، جریج هم متردّد شد که به نمازش ادامه دهد، یا به مادرش جواب دهد؟ مادرش (عصبانى شد، او را نفرین کرد) گفت: خداوندا! تا زمانى که با یک زن بدکاره و بىبرو روبه رو نشود او را نکشید. جریج طبق معمول در عبادتگاه خود به عبادت بسر مى برد، ناگاه زن بدکاره اى براى او خودنمایى کرد، جریج را به بدکارى دعوت نمود ولى جریج از قبول آن خوددارى کرد، آن زن به نزد چوپانى رفت، با او نزدیکى کرد، پسرى را به دنیا آورد، گفت: این پسر از جریج است، مردم جمع شدند، او را با توهین و ناسزا گفتن از عبادتگاهش بیرون کردند، آنگاه وضوء گرفت و نماز خواند، به نزد پسر نوزاد آن زن بدکاره آمد و از او پرسید: پدر شما چه کسى است؟ نوزاد جواب داد: فلان چوپان پدر من است، (مردم پشیمان شدند) به جریج گفتند: عبادتگاهت را مجدّدآ از طلا مى سازیم، ولى او گفت: این کار را نکنید، فقط آن را با خاک و گل نوسازى کنید.
ابن قیم – رحمه الله – در کتابش (حادی الارواح الی بلاد الافراح )چندین کلید خیر و شر را ذکر کرده است که ما مهمترین آنها را در این خطبه ذکر می کنیم: ۱) مِفْتَاحَ الجَنَّهِ کلید بهشت: التَّوْحِیدُ توحید است… ۲) ۳(مفتاحَ البِّرِ کلید نیکوکاری: الصَّدَقَهُ صدقه دادن است)…)مِفتاحَ العِلم کلید علم: حُسْنُ السَّؤَالِ، خوب سؤال کردن وَحُسْنَ الإِصْغَاءِ، و خوب گوش دادن است… ۴) مفتاحَ النَّصْرِ والظَّفَرِ کلید پیروزی و ظفر: الصَّبْرُ: صبر کردن است… ۵) مفتاحَ الْمَزیدِ و کلید زیادشدن نعمت: الشُّکْرُ: شکر کردن است {لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ} [إبراهیم:۷]شکر نعمت نعمتت افزون کند//کفر نعمت از کفت بیرون کند… ۶) مِفْتَاحَ الوِلایَهِ کلید ولایت:المَحَبَّهُ محبت است… ۷) مفتاح الفلاح کلید رستگاری: التقوى تقواست… ۸)مفتاح التوفیق: و کلید توفیق الرغبه والرهبه:رغبت به رحمت الهی ورهبت و ترس از عذاب خداوند است]… ۹)مفتاح الإجابه کلید اجابت دعا،:الدعاء دعاکردن است {وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ} [غافر:۶۰]… ۱۰)مِفْتَاحَ الرَّغْبَهِ فِی الآخِرهِ کلید رغبت به آخرت: الزُّهْدَ فی الدُّنْیَا زهد در دنیا است… ۱۱) وَمفتاحَ الإیمانِ کلید ایمان: التَّفکرُ فِیمَا دَعَا اللهُ عِبَادَهُ إلى التَّفَکُر فیهِ و فکرکردن در آنچه که خداوند بندگانش را به فکرکردن در باره آن فرا خوانده است می باشد… ۱۲) مَفْتَاحَ الدُّخُولِ عَلَى اللهِ کلید شرفیابی به بارگاه الهی: إسلامَ القَلْبِ وَسَلامَتَهُ لَهُ تسلیم کردن قلب و سلامت آن به خاطر خدا والإخْلاصَ لَهُ فی الحبّ والبُغْضِ لَهُ والفعلَ والتَّرْکَ و اخلاص به خاطر خدا در حب و بغض و انجام عمل و ترک آن… ۱۳) مفتاح حیاه القلب کلید حیات و زنده بودن قلب:: تدبر القرآن والتضرع بالأسحار وترک الذنوب و تدبر در آیات قرآن و تضرع در سحرگاه و ترک گناهان است… ۱۴) مفتاح حُصُولِ الرَّحْمَهِ کلید به دست آوردن رحمت: الإِحسانُ فی عِبَادَهِ الخَالِقِ والسَّعْی فِی نَفْعِ عَبِیدِهِ، احسان در عبادت خالق و سعی در نفع رساندن به مخلوق است… ۱۵) مَفْتَاحَ الرِّزْقِ کلید رزق : السَّعْیُ مع الاسْتَغَفَارِ والتَّقْوَى و سعی وتلاش همراه استفغار و تقواست… ۱۶) مِفْتَاحَ العِزّ کلید عزت: طَاعَهُ اللهِ ورسوله اطاعت از خدا و رسولش است… ۱۷) مِفْتَاحَ الاسْتعدَادِ للآخِرَهِ کلید آمادگی برای آخرت: قَصْرُ الأمَلِ، کوتاه کردن آرزوهای باطل است… ۱۸) مِفْتَاحَ کُلَّ خَیْرُ کلید هر خیری: الرَّغْبَهُ فِی اللهِ والدَّارَ الآخِرَهَ، اشتیاق به خدا و سرای آخرت است.
سپس شیخ ابن قیم چندتا از کلید های شر را لیست می کند که عبارتند از:۱) مُفْتَاحُ کُلِّ شَرٍ کلید هر شری: حُبُّ الدُّنْیَا وَطُولُ الأمَلِ:حب دنیا وآرزوهای دراز است… ۲) جَعَلَ الشَّرْکَ وَالْکِبْرَ والإِعْرَاضَ عَمَّا بَعَثَ اللهُ بِهِ رَسُولَهُ وَالغَفْلَهُ عَنْ ذِکْرِهِ والقِیامِ بِحَقِّهِ :مِفْتَاحًا لِلنَّارِ کلید آتش جهنم ، شرک و تکبر و روی گردانی از آنچه که خداوند برای پیامبرش فرستاده و غفلت از ذکر آن و غفلت از حقوق دین را قرار داده است… ۳) جَعَلَ الخَمْرَ: مِفْتَاحَ کُلِّ إثْمٍ و کلید هر گناه :شراب است…۴) وَجَعَلَ الغِنَاءَ : مُفْتَاحَ الزِّنَا، و کلید زنا : موسیقی مبتذل است… ۵) وَجَعَل إطْلاقَ النَّظَرِ فِی الصُّوَرِ: مفتاح الطلب والعشق و کلید عشق،دنبال کردن نوامیس مردم: چشم چرانی است … ۶)وجعل الکسل والراحه :مِفْتَاحَ الخَیْبَهِ والحِرْمَان و کلید ناکامی و محرومیت، کسالت و راحت طلبی است… ۷) وَجَعَلَ الْمَعَاصِی : مِفْتَاحَ الُکْفِر ، کلید کفر، گناهان ومعصیت هاست…۸) وَجَعَلَ الکَذِبَ : مِفْتَاحَ النِّفَاقِ کلید نفاق، دروغگویی است… ۹) وَجَعَل الشُّحَ والحِرْصَ :مِفْتَاحَ البُخْلِ و کلید بخل، امساک و حرص بر دنیا وَقَطِیعَهَ الرَّحِم وأَخْذَ الْمَالِ مِنْ غَیْرِ حِلّهِ و قطع صله رحم و کسب مال از راه حرام است… ۱۰) وَجَعَلَ الإعْرَاضَ عَمَّا جَاءَ بِهِ الرَّسُولُ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : مِفْتَاحَ کُلِّ بِدْعَهٍ وَضَلالٍ و کلید هر بدعت و گمراهی ، اعراض و روی گردانی از آنچه رسول خدا – صلى الله علیه وسلم – آن را آورده قرار داده است.
غیر از شیخ ابن قیم ،از سایر سلف صالح رحمهم الله هم در این معنی آثاری فراوان وارد شده است که بعضی از آن را برای شما ذکر می کنم:۱)گفته اند: کلید توبه : پشیمانی وندامت است(الحلیه)… ۲)گفته اند: « کلید رحمت :فکرکردن است(العظمه)…۳)گفته اند : کلید همه ی بدی ها: کسالت و دلتنگی است زیرا اگر تو کسل شوی نمی توانی حق را ادا کنی، و اگر دلتنگ شوی بر حق نمی توانی صبر کنی۴ محمد بن علی بن الحسین رضی الله عنه لابنه: یا بنی إیاک والضجر والکسل فإنهما مفتاح کل شر)گفته اند: مِفْتَاحُ الْبِحَارِ السُّفُنُ، وَمِفْتَاحُ الْأَرْضِ الطُّرُقُ، وَمِفْتَاحُ السَّمَاءِ الدُّعَاءُ.«کلید دریاها: کشتی ها و کلید زمین :راه ها و کلید آسمان: دعا است… (تفسیر قرطبی)…۵)گفته اند:« کلید بهشت: ترک هوای نفس است» (تفسیر قرطبی)، ۶) گفته اند : « کلید هر خوبی :صدق است، همانطوری که کلید هر بدی :دروغ است(مجموع الفتاوی)…۷)گفته اند:« کلید هر خیر: دعا است» (مجموع الفتاوی) به صفای دل رندان صبوحی زدگان//بس در بسته به مفتاح دعا بگشایند…۸) کلید برخی از طلاقها :غیرت احمقانه زن وشوهری است غِیرهُ الْحَمْقاءِ مِفْتاحُ الطَّلاقْ……۹)گفته اند: کلید دشمنیها غالبا :شوخی زیاد است وَکَثْرَهُ الْمَزْحِ :مِفْتَاحُ الْعَدَاوَاتِ (ادب الدنیا والدین)…۱۰). عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِیزِ دلها را محل اسرار وزبانها را کلید آنهامی داند: الْقُلُوبُ أَوْعِیَهُ الْأَسْرَارِ، وَالشِّفَاءُ أَقْفَالُهَا وَالْأَلْسُنُ مَفَاتِیحُهَا، فَلْیَحْفَظْ کُلُّ امْرِئٍ مِفْتَاحَ سِرِّهِ…۱۱)شاعری هم ظن را کلید یقین می داند: الظَّنَّ مِفْتَاحُ الْیَقِینِ…۱۲). أبو سُلَیْمَان دارانی کلید دنیا را پرخوری وکلید آخرت را گرسنگی می داند: مِفْتَاحُ الدُّنْیَا الشِّبَعُ وَمِفْتَاحُ الْآخِرَهِ الْجُوعُ…۱۳)محمد غزالی در احیایش مجاهدت وتقوا را کلید هدایت می داند ومی گوید: فالمجاهده والتقوی مفتاح الهدایه…احتمالا از آن آیه استنباط کرده است که: وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا (عنکبوت آیه ۶۹) کسانی که برای ( رضایت ) ما به تلاش ایستند و در راه ( پیروزی دین ) ما جهاد کنند ، آنان را در راههای منتهی به خود رهنمود ( و مشمول حمایت و هدایت خویش ) می گردانیم…۱۴) جعفر بن محمد غضب وعصبانی شدن را کلید هرشری می داند و می فرماید: الْغَضَبُ (فی غیر حق) مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ. فَالْغَضَبُ مِفْتَاحٌ للْقَتْلِ, والطَّلاَقِ , وَالْظُّلْمِ بِجَمِیعِ أَنْوَاعِهِ؛ ظُلْمِ الْزَّوْجَهِ ,وَالْبَنِین، وَعُقُوقِ الْوَالِدَیْن، وَظُلْمِ الْمُوَظَّفِینَ وَالْمُرَاجِعِین، وَکُلِّ مَا هُوَ مُضِرٌ بِالدُّنْیَا وَالْدِّیْن….۱۵)باز غزالی مرگ را کلید لقای پروردگار می داند ومی نویسد: الموت مفتاح اللقاء…۱۶)در کیمیای سعادت کلید شناخت خدا را شناخت نفس دانسته است: مفتاح معرفه الله تعالى هو معرفه النفس، کما قال سبحانه وتعالى: (سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ) فصلت آیه ۵۳). نشانه هاى خود را در کرانه هاى عالم و [هم] در نفس خودشان به آنان خواهیم نمایاند تا براى آنان روشن شود که آن حقّ است…۱۷)ابن جوزی کلیدحکمت را طرد کردن هوا می داندومی نویسد: مِفْتَاحُ الْحِکْمَهِ طَرْدُ الْهَوَى…۱۸) طِّیبِیِّ اخلاق بد را کلید همه بدی ها واخلاق خوب را کلید همه خوبی ها می داند ومی گوید: أَنَّ الْأَخْلَاقَ الرَّذِیلَهَ مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ وَالْحَسَنَهُ مِفْتَاحُ کُلِّ خَیْرٍ…۱۹)یکی از علما شهوترانی را کلید شیطان دانسته ومی گوید: الشهوه مفتاح الشیطان…۲۰)کلید دلها نرمی ومهربانی است : الرفق مفتاح القلوب…۲۱)کلید سعادت وخوشبختی ،عبادت است مفتاح السعاده العباده… ۲۲)کلید بدبختی،تکبر است الکبر مفتاح الشقاء…۲۳)کلید علم ،خواندن است: القراءه هی مفتاح العلم…۲۴)هدیه زوجین به هم یکی از کلیدهای دلهایشان است: الهدیه بین الزوجین مفتاح للقلوب…۲۵)کلید تغییر قرآنی : تاثر قلبی است التأثر القلبی هو مفتاح التغییر القرآنی…۲۶)کلید هر خیری:داشتن حیا است.ا لحیاء: مفتاح لکل خیر…۲۷)کلید هر شری داشتن کینه است. الحقد مفتاح کل شر…۲۸)یکی از کلیدهای دلها: افشاء سلام است. إن إفشاء السلام هو مفتاح القلوب…۲۹)کلید شکست:نا امیدی است. الْیَأْسُ مِفْتَاحُ الْفَشَل…۳۰)کلید دعا:درود فرستادن بر رسول خداست. مفتاح الدعاء الصلاه على النبی صلى الله علیه وسلم…
خود انسان ها نیز بعضی کلید خیر و بعضی کلید شر می باشند: در سنن ابن ماجه و سنن ابن ابی عاصم و دیگر کتب از انس بن مالک – رضی الله عنه – روایت شده است که رسول اکرم – صلى الله علیه وسلم – فرمودند:«إِنَّ مِنَ النَّاسِ نَاسًا مَفَاتِیحَ لِلْخَیْرِ مَغَالِیقَ لِلشَّرِّ بعضی از مردم کسانی اند که کلیدهای خیرند و راه های شر را سد می کنند وَمِنَ النَّاسِ مَفَاتِیحَ لِلشَّرِّ مَغَالِیقَ لِلْخَیْرِ، و گروهی کلیدهای شر و بدی هستند و راه های خیر را می بندند فَطُوبَى لِمَنْ جَعَلَ اللَّهُ مِفْتَاحَ الْخَیْرِ عَلَى یَدَیْهِ خوشا به حال کسی که خداوند کلید خیر را در دستش قرار داده است وَوَیْلٌ لِمَنْ جَعَلَ مِفْتَاحَ الشَّرِّ عَلَى یَدَیْهِ» و وای به حال کسی که کلید شر در دست اوست» (سنن ابن ماجه).

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.