آخرین اخبار

کانال تلگرام

telegram2
خانه / اخبار ویژه / نمازجمعه ۱۵ شهریور صادقیه تهران

نمازجمعه ۱۵ شهریور صادقیه تهران

ارسال شده توسط رویال از تهران

به گزارش سنی دیلی، هشتصد و سیمین (۸۳۰) نمازجمعه اهل سنت در صادقیه تهران بتاریخ (۱۵) شهریور ۱۳۹۸ برگزار گردیدکه موضوع خطبه عبارتست از:اصل امر به معروف و نهی از منکر،مهمترین پیام حادثه کربلا
مطالبی را در باره این اصل مهم دینی در این خطبه خدمتتان عرض می کنم:
۱) امر به معروف و نهی از منکر،یکی از مهمترین اسباب فلاح و رستگاری هر جامعه ایست که در آن این اصل مهم اجرا می شود:الله متعال می فرماید:{ وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ و باید که از شما گروهى باشد که کفایت لازم را داشته باشند (یعنی تربیت لازم را ببینند و قرآن و سنت و احکام شریعت را بیاموزند).مهمترین کار این امت یا گروه چه باشد؟ الله متعال می فرماید یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ سایرین را به نیکى فراخوانند وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ و امر به معروف و نهی از منکر نمایند یعنی به کار شایسته فرمان دهند و از کار ناپسند باز دارند.معروف به چیزی گفته می شود که خوبی آن در نزد شرع وعقل شناخته شده است ومنکر چیزی است که زشتی آن در نزد شرع وعقل شناخته شده است وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۱۰۴) [آل عمران: ۱۰۴] و اینانند که رستگارند.یعنی آنان کارهایی در دنیا کرده اند که به برکت آن اعمالشان به تمامی خواسته های خیرشان می رسند و از همه ناگواریها نجات می یابند. عبدالکریم زیدان در تفسیر واژه امت می نویسد: راه اندازی یک «تشکیلات جمعی» یا جماعت دینی کاری است به لحاظ شرعی مطلوب و مستحب و در صورت همراهی شرایط و شدت نیاز به وجود آن و به شرطی که هدف از این کار یاری دین باشد، درجه استحباب آن بالاتر می رود، تا آنجا که حتی در صورت قوی بودن باطل و شدت یافتن دشمنی اهل باطل با حق و حق جویان، به حد واجب می رسد. بی گمان رویارویی با اهل باطل آن هم در چنان سطحی از قدرت – همانگونه که در دوران ما چنین است – نه با تلاش های پراکنده فردی، بلکه با همکاری جمعی حق جویان و قدرتی اگر نه بیشتر از اهل باطل دست کم در حد قدرت آنان میسر خواهد بود و این فراهم نخواهد شد، مگر در صورت همسویی دین خواهان غیرتمند در قالب یک تشکل دینی واحد که به گونه سامانمند به دین بانی و باطل ستیزی می پردازد، و بر مسلمانان است که با به صحنه آمدن چنین جماعتی بدان بپیوندند، زیرا این جماعت مصداق حزب الله اعضای آن اولیای خدا و ظهور آن تحقق عملی این فرمان خداست: {وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ}. «امت» به معنای «جماعت» و جماعت هم یعنی «تشکیلات گروهی». هدف از تشکیل این جماعت هم حمایت از دین خداست، لذا پیوستن بدان در حکم همکاری با دینداران و مشارکت در حمایت از دین خداست، حمایت از این دین هم وظیفه یکایک مردان و زنان دین خواه است.
۲)الله متعال با عمل به این اصل است که امت اسلامی را بر دیگر امت ها برتری داده است ومی فرمایند: {کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ شما بهترین امّتى هستید أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ که براى مردم پدید آورده شده است تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ[مادام که] به کار شایسته فرمان مى دهید وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ و از کار ناشایست باز مى دارید وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ } [آل عمران: ۱۱۰] و به خدا ایمان دارید.علامه ابوالحسن ندوی می نویسد: این آیه تأکید می کند که این امت یک رستنی ونهالی مانند درخت بیابانی یا خس و خاشاک شیطانی نیست، بلکه امتی است که خداوند برای هدفی بس والا رویانیده است! ظهور این امت مثل سایر امت ها نباید فقط برای مصلحت خودش باشد بلکه باید به نفع تمام بشریت به صحنه بیایدد. این چیزی است که این امت را در تاریخ ممتاز می سازد.بعد اضافه می کند همه امت ها زاده اغراض خود و در بند شهوت و شکم هستند و به خاطر آن زندگی می کنند و در راه آن می میرند به جز امت اسلام که برای تمام بشریت برانگیخته شده تا امر به معروف و نهی از منکر نماید و به خدا ایمان بیاورد و در راه خدا جهاد و مبارزه بکند.
۳)الله متعال در باره دلیل لعن بر کافران بنی اسراییل – از زبان داوود و عیسی بن مریم – می فرماید که آنان در مقابل منکرات بی تفاوتی و سکوت پیشه می ساختند، و در برابر فساد، واکنش اعتراضی و بازدارنده از خود نشان نمی دادند:{ لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن بَنِی إِسْرَاءِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ کافران بنى اسرائیل بر زبان داود و عیسى فرزند مریم لعنت شدند ذَلِکَ بِمَا عَصَوا وَّکَانُوا یَعْتَدُونَ (۷۸) و این بدان خاطر بود که نافرمانى کردند و از حد مى گذشتند کَانُوا لَا یَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنکَرٍ فَعَلُوهُ همدیگر را از آن کار زشتى که مرتکبش شدند، باز نمى داشتند لَبِئْسَ مَا کَانُوا یَفْعَلُونَ (۷۹) [مائده: ۷۸ – ۷۹] قطعا بد کارى بود که مى کردند.
۴) پیامبر خدا – صلى الله علیه وآله وسلم – در حدیث صحیحی اسلام را به یک کشتی تشبیه می کنند و می فرمایند.« مَثَلُ الْقَائِمِ عَلَى حُدُودِ اللَّهِ وَالْوَاقِعِ فِیهَا مثال کسی که حدود و قوانین الله را رعایت می کند و مثال کسی که رعایت نمی کند کَمَثَلِ قَوْمٍ اسْتَهَمُوا عَلَى سَفِینَهٍ مانند آن گروهی است که سوار بر کشتی اند فَأَصَابَ بَعْضُهُمْ أَعْلَاهَا وَبَعْضُهُمْ أَسْفَلَهَا و از طریق قرعه کشی بعضی ها در طبقه بالا و بعضی ها در طبقه پایین قرار گرفته اند فَکَانَ الَّذِینَ فِی أَسْفَلِهَا إِذَا اسْتَقَوْا مِنْ الْمَاءِ مَرُّوا عَلَى مَنْ فَوْقَهُمْ آنهایی که در طبقه پایین هستند هر گاه نیاز به آب پیدا می کنند به طبقه بالا می روند و از آنجا آب بر می دارند فَقَالُوا لَوْ أَنَّا خَرَقْنَا فِی نَصِیبِنَا خَرْقًا وَلَمْ نُؤْذِ مَنْ فَوْقَنَا آنگاه با هم مشورت می کنند که رفتن مکرر به طبقه بالا باعث زحمت برای مسافران آنجا است لذا ما در طبقه خود در کشتی، سوراخی ایجاد کنیم و از دریا آب برداریم فَإِنْ یَتْرُکُوهُمْ وَمَا أَرَادُوا هَلَکُوا جَمِیعًا چنانچه مسافران طبقه بالا، مسافران طبقه پایین را از این عمل باز ندارند و بگویند ما با آن ها کاری نداریم، در نتیجه، کشتی غرق می شود و تمام سر نشینان آن هلاک و نابود می شوند.وَإِنْ أَخَذُوا عَلَى أَیْدِیهِمْ نَجَوْا وَنَجَوْا جَمِیعًا « (صحیح بخاری ، مسند امام احمد و سنن ترمذی) ولی اگر از آن ها جلوگیری کنند، هر دو گروه نجات می یابند».
۵)بزرگواران در نظام اجتماعی اسلام جامعه هم بعنوان خانواده – در نظر گرفته شده و از مسلمانان خواسته شده که به صلاح و اصلاح آن اهتمام – ورزند وچنین جامعه است که خداوند به همگی آنان رحم می کندوآنان را مشمول رحمت خود قرار می دهد الله متعال در این باره می فرمایند: وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ مردان و زنان مؤمن کارسازان همدیگرند یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ به معروف امر و از منکر نهى مى کنند وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ و نماز بر پاى مى دارند وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ و زکات مى پردازند وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ و از خداوند و رسول او فرمان مى برند. أُوْلَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ اینانند که خداوند آنان را مشمول رحمت خود قرار خواهدشان داد. إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ (توبه/۷۱) بى گمان خداوند پیروزمند فرزانه است.بزرگواران دراین آیه خداوند حتی امر به معروف و نهی از منکر را پیش از نماز و زکات ذکر نموده است و این بر عظمت و بزرگی این عمل دلالت دارد.برخی علما هم می نویسند: شاید خداوند متعال امر به معروف و نهی از منکر را مقدم نموده که منفعت آن قبل از صاحبش به دیگری می رسد اما ایمان به خدا در وهله اول فقط به صاحبش نفع می رساند. میزان ازدیاد ایمان مؤمن همان امر به معروف و نهی از منکرکردن آن است و هنگامی که مسلمانان در این امر سستی به خرج دادند و در میانشان دین ضعیف شد به دنبال آن ضعیف و شکست خورده گردیدند.
۶) در سیره عطرآگین پیامبر خدا صلى الله علیه و سلم آمده است که آن حضرت خشمگین نمی شد مگر زمانیکه یکی از حرمت های خداوند مورد بی احترامی قرار می گرفت یا وقتی کسی مرتکب منکر و نافرمانی می گشت. در این حالت پیامبر صلى الله علیه و سلم فرد را به خیر و نیکی امر فرموده و از گناه و معصیت نهی می کرد. صحابه نیز این رفتار را از پیامبر صلى الله علیه و سلم می آموختند.وبکار می گرفتند که یکی از نمونه های برجسته آنان ،سیدنا حسین بن علی رضی الله عنهما است که بر سر این امر مقدس جان خود وعزیزان خود را فدا کردند. وچه زیبا در این باره علامه اقبال لاهوری سروده است:آن امام عاشقان پور بتول// سرو آزادی ز بستان رسول…چون خلافت رشته از قرآن گسیخت//حریت را زهر اندر کام ریخت…خاست آن سر جلوه ی خیرالامم//چون سحاب قبله باران در قدم…بر زمین کربلا بارید و رفت//لاله در ویرانه ها کارید و رفت…تا قیامت قطع استبداد کرد//موج خون او چمن ایجاد کرد…بهر حق در خاک و خون غلتیده است//پس بنای لااله گردیده است…مدعایش سلطنت بودی اگر//خود نکردی با چنین سامان سفر…دشمنان چون ریگ صحرا لاتعد //دوستان او به یزدان هم عدد…سر ابراهیم و اسمعیل بود//یعنی آن اجمال را تفصیل بود…عزم او چون کوهساران استوار//پایدار و تند سیر و کامگار…تیغ بهر عزت دین است و بس//مقصد او حفظ آئین است و بس…ماسوی الله را مسلمان بنده نیست//پیش فرعونی سرش افکنده نیست…خون او تفسیر این اسرار کرد//ملت خوابیده را بیدار کرد…تیغ لا چون از میان بیرون کشید//از رگ ارباب باطل خون کشید…نقش الا الله بر صحرا نوشت//سطر عنوان نجات ما نوشت…رمز قرآن از حسین آموختیم//ز آتش او شعله ها اندوختیم…شوکت شام و فر بغداد رفت//سطوت غرناطه هم از یاد رفت…تار ما از زخمه اش لرزان هنوز//تازه از تکبیر او ایمان هنوز…ای صبا ای پیک دور افتادگان//اشک ما بر خاک پاک او رسان…

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.