آخرین اخبار

کانال تلگرام

telegram2
خانه / اخبار ویژه / خطبه نماز جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ اهل سنت صادقیه تهران

خطبه نماز جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ اهل سنت صادقیه تهران

ارسال شده توسط احمد از خراسان

صادقیه

موضوع خطبه:معنای واقعی عبادت در اسلام
خطیب جمعه اهل‌سنت صادقیه تهران:استاد عزیز بابایی
مهمان ویژه:جناب شیخ دکتر عبدالعزیز از کشور عمان

{و ماخَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ (۵۶/ذاریات )«جن و انس را نیافریدم مگر برای آن که مرا عبادت کنند ». تقسیم بندی فقها درمورد احکام شرعی عملی به عبادات و معاملات،که اصطلاحی از خود آنهاست که خواسته اند دو نوع از احکام را از یکدیگر جدا کنند.برای برخی ها این تصور غلط رابوجود آورده که کسی که درمسجد نمازبخواند ودعا کند او خدارا عبادت کرده است هرچند دربیرون از مسجد هر رفتاری را داشته باشد .درحالی که دین ما همانطوری که دین عبادت یعنی دین نماز و زکات و…هست همان اندازه هم دین اخلاق ، نظم وانضباط است. اما متأسفانه عنصر اخلاق و نظم پذیری در فعالیتهای برخی از ما مسلمانانی که حتی اهل عبادت یعنی اهل نماز و زکات هستند کمتر وجود دارد . بی نظمی و بی سر و سامانی از جمله مواردی است که باعث می شود در رسیدن به بیشتر اهداف ناکام بمانیم و در عین حال ناکامی خود را زیر چتر چیزهایی بپوشانیم، و برای نجات از این بلیه ی جانکاه ، نظم و انضباط دادن به خود و به کارها ضرورتی است حتمی.بزرگواران رعایت نظم ، اساس هر جمعی است و هیچ جمعی بدون انضباط در هیچ جایی موفق نخواهد بود. قدرت هر ملتى وابسته به ظواهر آن ملت مانند لباس یا طرز زندگى آن ملت نیست بلکه منوط به علوم و حسن تنظیم و انضباط و نیروى عمل آنست.گاهی یک نوع خیانت به آن جمع هم هست گاهی من کار خلافی می کنم به اسم من زده می شود ولی گاهی خلاف من دریک جمعی به اسم دین من ومکتب من زده می شود .گاهی درهمین جمع ما چند نفر مثلا خودرویشان را جای بد پارک می کنند نمی گویند فلانی وفلانی این کار خلاف را کرده می گویند نمازخوان ها چنین وچنان خودرویشان راپارک می کنند.
دین ما دین بی اخلاقی و هرج و مرج و اغتشاش واذیت وآزار رسانی نیست. اسلام دین آرامش و انضباط و رحمت است، نه دین هرج و مرج و تشویش . اگر می بینیم هستی با این عظمتش برقرار است و زندگی ادامه دارد.این بخاطر نظم و انضباط شگفت آوری است که در فعل و انفعالات طبیعت و جهان هستی وجود دارد. حرکت هیچ ماده جامدی، غیرمنظم و بی ربط نیست؛ بلکه از قوانین مشخص و معیّنی تبعیّت می کند.
یک مشکلی امروزه برخی از ما مسلمانان داریم که مشکل بزرگی هم هست و آن اینست که خیال می کنیم عبادت تنها شعائر است درنتیجه شخص را در درون مسجد اهل عبادت واهل نماز وروزه و زکات می بینی ولی در بیرون مسجد شخص دیگر است.زبان حالش می گوید: مهم نیست، عبادتم که خوب است، دین هم برای داخل مسجد است. زندگی در سایر جاها هم دست من است و هر کاری بخواهم انجام می دهم، این اشتباه بزرگی است.این فاصله به اسلام هیچ ارتباطی ندارد، چون اسلام منسجم و یک پارچه است. متکامل و غیر قابل تجزیه است!این دو نمونه و الگوی مسخ شده است که به اسلام هیچ ربطی ندارند. هدف تعالیم اسلامی به وجود آوردن عابد خوش اخلاق است درهمه جا .درمسجد ودر بازار ودر خیابان وکوچه ودر سر کارو…!رسول خدا – صلى الله علیه وسلم – می فرماید:«واللهِ لایُؤمِنُ، واللهِ لایُؤمِنُ، واللهِ لایُؤمِنُ»(به خدا ایمان ندارد، به خدا ایمان ندارد، به خدا ایمان ندارد).اصحاب عرض کردند: چه کسی یا رسول الله؟حضرت فرمود:«مَن لایَأمَن جارُه بوائِقَه» (مسلم و امام احمد) .(کسی که همسایه اش از آزار و اذیت او در امان نیست).یا الله! تصور کن، کسی که لباس های خیس را طوری پهن می کند که آب روی لباس های پهن شده ی همسایه ی طبقه ی پایین می چکد، این حدیث شامل او می شود!تصور کن! شخصی که ماشینش را جلو پارکینگ همسایه اش گذاشته ویا طوری پارک کرده که مزاحم دیگری است و رفته تا نماز بخواند. این حدیث شامل او می شود!می بینم که با شگفتی و حیرت می گویی: او که رفته تا نماز بخواند! من فکر می کنم که فراموش کردی. مگر نگفتیم: خدا نمی خواهد در میان اخلاق و عبادات فاصله ای وجود داشته باشد؟! چند نفر نزد رسول خدا – صلى الله علیه وسلم – آمدند و گفتند: یا رسوا الله! فلان زن در ادای نماز، گرفتن روزه و پرداخت زکات معروف است، ولی همسایگانش را آزار می دهد. پیامبر – صلى الله علیه وسلم – فرمود: «او در آتش است.» سپس برای پیامبر از زنی صحبت کردند که کم نماز، کم روزه و کم زکات است، ولی همسایگانش را آزار نمی دهد. پیامبر فرمود: «او در بهشت است» (امام احمد و حاکم) .مبادا اشتباه متوجه شوی! این به معنی دعوت به کم کردن عبادت نیست. ما می خواهیم که درست بفهمی. مبادا که یک طرف را درست کنی و طرف دیگر را رها نمایی و فراموش نکن که هیچ فاصله ای در میان عبادات و اخلاق وجود ندارد.پیامبر اکرم – صلى الله علیه وسلم – می فرماید:«انَّ شرَّ النَّاس منزِلهً عندَ اللهِ یومَ القیامهِ من یترکُهُ الناس لاتِّقاء فُحشِه» (بخاری، و مسلم، و امام احمد.) .«بدترین رتبه را در نزد خدا، در روز قیامت، کسی دارد که مردم به خاطر ترس از فحاشی و بد اخلاقیش او را رها می کنند».می بینی که مادر به بچه هایش سفارش می کند: مبادا با بچه های زن همسایه بازی کنید یا به آن ها نزدیک شوید، چون از بد دهنی و زبان درازیش می ترسد. سبحان الله با این وجود با حجاب هم هست.یا الله! دور کردن زباله آزار دهنده از میان راه شاخه و فرعی از شاخه ها و فروع ایمان است! پس نظرت درباره کسی که باقیمانده ی غذا را در کوچه و خیابان می اندازد چیست!؟ آیا فکر می کنی که این کار باعث از بین رفتن بخشی از ایمانش می شود!؟نظرت درباره کسی که صبح زود پسرش را بیدار می کند و به او می گوید: پاشو کیسه زباله را در خیابان جلوی دری بینداز تا کسی تو را نبیند چیست!؟ آیا گمان می کنی که این کار بخشی از ایمانش را از بین می برد!؟ نظرت درباره کسی که اگزوز ماشینش را درست نکرده تا دود بکند و ماشین های پشت سر و کسانی که از خیابان عبور می کنند را آزار دهد!؟ آیا تصور می کنی که با این کار بخشی از ایمانش را از دست می دهد!؟این الگوی اخلاق کجا و کار نابجا وضد اخلاقی آن آقا کجا؟: در جادهای صحرایی ماشین می راند که لاستیک ماشینی را در وسط جاده دید. ماشینش را نگه داشت و از آن پایین آمد و لاستیک را برداشت و در کنار جاده گذاشت، خوش به حالش، این کار از دلایل ایمان است.
می بینی که یکی دم در منتظر است و دستش را گذاشته روی زنگ و بر نمی دارد، حیا در این جا کجاست؟می بینی که خانمی راه می رود و با صدای بلند می خندد، حیا در این جا کجاست؟ شاید نماز خوان هم باشد، ولی معذرت می خواهم: «حیاء و ایمان قرین و با هم اند».
به خاطر داشته باش که ما با این سخنان می خواهیم فاصله زیاد بین عبادت و اخلاق را معالجه کنیم تا به قدرت پیوند میان اخلاق و ایمان پی ببریم. پس اگر می خواهی اندازه ی ایمانت را بدانی به اخلاقت نگاه کن.
انضباط اسلامی که در همه چیز وهمه جا مهم وضروری است، خصوصاً مسأله مدیریت وفرماندهی جمعی چندهزار نفری در یک مکان محدود بدون رعایت انضباط هرگزبه سر منزل مقصود نمی رسد، واگر هر یک از این چندهزار نفربخواهد به طورخود سرانه عمل کند شیرازه جمعه واین جمع مبارک خدای ناکرده ازهم می پاشد.
انتظار می رود بزرگواران نمازگزار در اثنای ورود و خروج به نماز جمعه در غایت آرامش و انضباط و ادب و تعظیم شعائر الهی رفتار کنند.وگوششان مطیع متولیان نظم باشد.نه اینکه وقتی آن استاد و شیخ ما به نمازگزاری تذکر می دهد که اینجا جای پارک خودرو نیست نمازگزار ما به استادی که درکمال افتخار خدمتگزار نمازگزاران است ده هزار تومانی نشان دهد.بزرگواران این بزرگواران همه برای خودشان بحمدالله شخصیتی محترم هستند و خداراشکر وضع مالیشان هم بدنیست.این جفاهارانباید درحق آنان روا بداریم بجای تشکر ازآنان ..وخداراخوش نمی آیدوانصاف نیست.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.