آخرین اخبار
خانه / تماس با ما

تماس با ما

sunnidaily

جهت ارتباط با مدیر سایت و همچنین ارسال نظرات،پیشنهادات،اخبار از پست های الکترونیکی زیر استفاده نمایید.

info@sunnidaily.net

۵۵ نظر

  1. سلام بزرگواران
    وقت بخیر
    ما با دوستان میخواستیم یه سایت بزنیم و احادیث صحاح سته رو در اون نشر بدیم و زندگی نامه علمامون مثل سیوطی ، حضرت عائشه رضی الله عنهم و مطالب مفید دیگر
    امکان داره قالب سایتتون رو به ما هم بدین تا استفاده کنیم؟
    منتظر پاسختون هستم

  2. السلام علیکم و رحمهالله

    لینک بنر سایت الاصابه را ضمیمه این پیام نموده ایم و همکاری شما را در قسمت اضافه نمودن آن در لست سایت های معتبر اهل سنت (همراهان) خواهانیم.

    لینک بنر: http://alisabah.com/wp-content/uploads/2014/11/isabah.png

    یادداشت: این پیام را به ایمیل تان نیز فرستادیم

    با احترام،

    عبدالوکیل نیکزاد
    مدیر سایت علمی، فرهنگی و تحقیقی الاصابه

  3. بیانات و دیدگاه های مولانا سید عبدالصمد ساداتی
    sadati.net
    http://www.facebook.com/movlana.sadati

  4. اولین سوال به طور کلی مراجع تخریج نزد امام ابوحنیفه کدام اند ؟
    دومین سوال دو اصحاب که از کفش ها و سواری ها رسول الله ص محافظت یا نگه دار می کنی کی ها هستند ؟
    لطفا دوست عزیز حتی اگر شد قسمت از پاسخ را در زودترین فرصت برام بفرستید
    تشکر از این لطفون
    ایمیل هست
    lordbck2020@gmail.com

  5. ایادزجوامع روایی اهل سنت درجایی امده که برای نزدیکی باکنیز خواندن عقد شرعی لازم است ؟ درذهنم شبهه است چگونه می شوده بدون عقد نزدیکی کرد خواهش می کنم اگر درجایی امده بنویسید

  6. برای مرکزاهل سنت ایران
    اسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
    اولاازهمه صحت وعافیت شمایان راازخداوندلایزال ازبرای همیشه میخواهیم
    بسیارمردم مسلمان شکایت دارندکه وخت سحری وافطاری اهل سنت معلوم نیست وهرجاه مساجدشیعه هستند لهذاازشما خواهشمندم که نقشه سحری وافطاری اهل سنت برای مایان ارسال بدارید
    والسلام علیکم
    برادرتان عبدالغفارجُبیر

  7. سلام
    از قسمت خلفای راشدین بهرمند شدم ولی درمورد علی چیزی نبود!

  8. انشاءالله عبدالله

    بسمه تعالی
    علمای اهل سنت با مخفی نگه داشتن فضائل اهل بیت ع و یاوه گوئی و زیاده گوئی در باره صحابه قرنهاست گناه مسلمانان را با خود به گور می برند و آنها را از هدایت واقعی باز میدارند چه مردان شجاعی هستند این مردان

  9. درود خدمت شما بزرگوار
    به عنوان یک شیعه چندسوال از شما دارم که اگه بنده رو راهنمایی بفرماییدبسیار سپاس گزار خواهم بود.میخواهم مسیر حق را پیدا کنم/
    ۱٫معنی کلمه ی مولا و ولی در قران به زبان فارسی چیست؟
    ۲٫نام صحیح امام یازدهمما شیعیان از نظر شما حسن عسگری است یا عسکری؟
    ۳٫حضرت محمد(ص)نماز را به صورت دست روی سینه می خواندند؟و اینکه ایا از مهر استفاده می کردند؟
    ۴٫نظر شما در مورد حدیث ثقلین چیست؟اینجا پیامبر به صراحت قرآن و اهل بیت را راهبر ما دانسته.
    عاجزانه تقاضا دارم به سوالاتم پاسخ دهید.در صورت امکان به ایمیل بنده پاسخ را ارسال کنید.

  10. سلام علیکم برادر عزیز – اپلیکیشن برنامه سایت سنی مذهب آرین آکام انتشار شده است … امیدواریم در سایت خود قرار دهید اجرکم فی الله … جزاکم الله اجمعین
    دانلود برنامه :
    http://apkshared.net/538?d=1#
    اپلیکیشن برنامه سایت سنی مذهب آرین آکام (عاشقان اسلام ) انتشار گردید و دیگه راحت می توانید با موبایل هایتان سایت را بهتر و زود تر و اسان تر ببینید . همین الان اپلیکیشن را دانلود فرمایید . حجم : ۱۴
    مگابایت — سیستم عامل : آندروید ….. همیشه بروز

    سایت من : http://arinakam.ir

  11. سلام به همه برادران ودوستان اهل تسنن در ایران.بزرگواران ازشماخواهشی دارم.به صحبتها وحرفهای کسانی که خود را شیعه میدانن واز رادیوا انگلیس وامریکا اظهار نظر میکنن گوش ندهید.کسی که اسم خودش را مسلمان ویاشیعه وسنی مینامه واز انگلیس حقوق میگیره ومیاد در شبکه ها از برادران اهل تسنن بد میگه اصلا مسلمان نیست.اینها در صدد تفرقه بین مسلمانان هستند.من شیعه هستم وبسیار دوست صمیمی اهل تسنن دارم.در ایران داریم باخوبی باهم زندگی میکنیم.من عید قربان را به همه اهل تسنن ایران تبریک میگم.شاد باشید برادران

    • ای کاش روزی میرسید که هیچ دشمنی و بدگویی بین شیعه و سنی نبود و همه در کنار هم وحدت داشتند ولی متاسفانه فعلا همچین چیزی وجود نداره و بعضی از سنی و شیعه ها هستند که خیلی تعصب بیجا روی مذهب دارند!!!!!!نمیدونم کی میخوان که به بلوغ فکری برسند و بفهمند همه در اولویت اول انسان هستیم و همه ی ما رو خداوند آفریده و روح خودش رو در ما دمیده چه سنی چه شیعه و چه غیر مسلمانان

  12. دوستان عزیز اهل تسنن فوت شدن برادران وخواهران اهل تسنن را در مکه مکرمه به شما تسلیت میگم امیدوارم دیگراز این اتفاقات روی ندهد.ومسلمانی عزادار نشود

  13. از دبیرکل حزب دمکرات حنفی ایران بر شما درود.

  14. سلام
    بنده دو بار ایمیل زدم و پیام هم دادم ولی متاسفانه کسی جوابگو نبوده.من الان ۵ساله که تهران هستم و خیلی دلم میخواد که جمعه ها نماز جمعه رو برم ولی هیچ آدرسی از محل برگزاری نماز جمعه ندارم.خواهش میکنم اگه تو تهران جایی واسه ما سنی ها هست که نماز جمعه بخونیم آدرس رو بهم بدین یا ایمیل کنید برام.خیلی ممنون

  15. سلام.ببخشید یه سوال دارم که ذهنم را درگیر کرده و از لحاظ اعتقادی لنگم اگر ممکنه کسی کمکم کنه
    ما یه حدیثی از پیامبر اعظم (ص) داریم که میفرمایند هرگاه کاری را به خودت به ان عمل نمیکنی از دیگران نخواه که به آن عمل کنند.خب درست ما در قرآن کریم دراریم که :(إِنَّ الله یَامُرُ بِالْعَدْلِ وَالاْحْسَنِ وَإِیتَآئِ ذِی الْقُرْبَی وَیَنْهَی عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ

    همانا خداوند (مردم را) به عدل و احسان و دادن (حق) خویشاوندان، فرمان می دهد و از کارهای زشت و ناپسند و تجاوز، نهی می فرماید او شما را موعظه می کند باشد که متذکر شوید.)

    در این آیا نشان می دهد که خداوند انسان را به عدل دعوت می کند ولی ما معتقدیم که عدل از صفات خداوند نیست!

    خب چطور پیامبر اعظم (ص) میگویند هر گاه کاری را به آن عمل نمیکنی به دیگران نیز نگو که به آن عمل کنند ولی خداوند عدل ندارد ولی به آن عمر میکند!
    لطفا توضیح دهید (دوستان بنده شیعه نیستم نمیدونم چرا از هر سایتی این سوال را میپرسم فکر میکنن من شیعم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  16. سلام دیروزاطلاعیه شورای افتاء کردستان روی سایت بود ولی امروز موجودنبود وباتوجه به اهمیت استهلال وهمزمانی آن درامروزوفرداچراآنراحذف نموده اید.

  17. سلام
    اوقات شرعی سمنان را در کانال تلگرام بگذارید ( مذهب حنفی)
    باتشکر

  18. سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز
    اوقات شرعی رمضان ۹۵ اهل سنت مشهد که تو سایت گذاشته بودید میخوایم چاپ کنیم تو مسجد پخش کنیم امکانش هست فایل با کیفیتشو برام ایمیل کنید؟
    جزاکم ا… خیرا

  19. السلام علیکم لطفا اوقات شرعی قزوین اردکان و سیرجان روهم بزلرید

  20. السلام علیکم اوقات شرعی شهرستان بانه روهم بزارید جزاکم الله خیرا

  21. السلام علیکم اوقات شرعی قزوین ــ ساوه ـــ بابلسر روهم بفرستید جزاکم الله خیرا

  22. سلام من از شما یک تقاضا دارم میتوانید اوقات شرعی
    شهرستان پیرانشهر استان آذر بایجان غربی را به ایمیل خودم ارسال
    نمایید.
    با تشکر
    sharifi2395@yahoo.com

  23. سلام اوقات شرعی شهرستان فنوج استان سیستان وبلوچستان را درتلگرام بزارید

  24. باسلام خدمت شماچگونه می توان درکلاسهای دوره مجازی ثبت نام کرد؟

  25. https://telegram.me/QuranBaluchi
    کانال قران با ترجمه بلوچی

  26. با سلام می خواستم بدونم شرایط تغییر مذهب از شیعه به سنی چی هست و آیا امکان پذیره اینکار رو انجام بدم یا خیر؟

    • علیکم السلام
      شرایطی ندارد.اگر تصمیم خود را گرفته اید به نزدیکترین عالم اهل سنت محل سکونت خود مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند
      جزاکم الله خیرا

    • با سلام
      بنده خدا علما ی اهل سنت جرئت مباهله و مناظره با شیعه را ندارند چون میدووند چقدر گمراهند اونوقت تو میخوای سنی بشی برو کتاب شبهای پیشاور و یا ترجمه المراجعات را از اینترنت دانلودکن بخون تا بفهمی چقدراز اهل سنت شیعه شدند این سایت را هم ببین
      http://valiasr-aj.com/

  27. سلام . شیعه هستم و دنبال بحث و مناظره. گفتم اگر کسی میتونه از عقیدش البته بی تعصب دفاع کنه ؛ در خدمتش باشم. از لحاظ حوزوی هم بیسوادم. ولی انقدر آگاهی به مذهبم دارم که بتونم با ماموستا و مولوی ها بحث کنم و باز البته به چالش بکشونمشون. کما که اینکار رو قبلا انجام دادم. هر کی حاظره با کمال میل در خدمتشم. آدرس تلگرامم هم اینه : @titanjoon

    • من شیعه ام
      مطمئنم شما شیعه نیستید
      کسی که پیرو علی بزرگ است یهود و مسیح و زرتشتی هم برایش قابل احترام است و یکسان در قوانین جامعه
      حال شما با این افکار غلط هیچ چیزی نیستید جز یک آدمی که یا نادانسته یا دانسته قصد تفرقه و اختلاف افکنی دارید
      همه ی بزرگان اسلام و همه مسلمانان با هر عقیده ای و بلکه همه ی انسانها ی پاک سرشت و خداجو و آزاده قابل احترام اند

  28. با سلام
    چندوقتی این وبلاگ اهل سنت ایران را به مباهله دعوت کرده.گفته #مولوی ها ، #ماموستا ها بیاید مباهله
    به مولوی عبد الحمید و مولوی خیر شاهی گفته دوست دارم باهاتون مباهله کنم

    لطفا سریعا غیرت دینی اهل سنت را به این روافض گمراه نشون بدید.
    آبروی اهل سنت در خطراست!!! سریعاً هر که میتونه بره بنویسه که من اون دوتا کتاب را خوندم و آماده مباهله هستم و #مباهله کنه با این #شیعه
    این هم ادرس وبلاگش هست:

    http://tahazratedoost.blogfa.com/post-268.aspx

    عنوان مطلب هم اینه:
    وهابیت و اهل سنتی که غیرت دینی دارید اینگونه بیائید مباهله کنیم

    • برادر عزیزم
      ما امروزه بیش از هرچیزی به اتحاد نیاز داریم
      همه مسلمانیم پیرو دین خدا و کتابش قرآن و پیامبر بزرگش محمد(ص) هستیم
      طرز بیانت بسیار نادرست است چشمت را باز کن ما برادریم شیعه و سنی ندارد همه مسلمانیم
      مشکل ما شیعه و سنی نیست
      مشکل کشورهای مستکبر و زورگو است که حاکمان را سرکار گذاشته اند و مردم عادی را به جان هم انداخته و خودشان از اموال مسلمانان که سرشار و بی پایان است بهره می برند
      نمیشه به جای رافضی گفتن و تکفیر کردن و این رافضی را بکوبید که بیشتر به جدال کودکان می ماند اگر جنابعالی مرد هستی و عرضه داری
      گروهی را اعم از شیعه و سنی راه بیندازی و شعار دهی که اشتراک حداکثری داریم و اختلاف حداقلی
      ما حداقل اختلاف را کنار می گذاریم و حداکثر می شویم تا امریکا و اجانبش ثروت کلان نفتی دنیای اسلام را نبلعند و به جای خونریزی ،دانشگاه و صنعت و بیمارستان و شهرهایمان … ساخته شوند و دوباره اسلام مجد و شکوه یابد؟

    • دوست عزیز!اینقدر مباهله مباهله نکن.میدونی پیامبر خدا صلوات الله علیه چه کسی را برای مباهله همراه خود بردند؟واقعا نمی دونید.
      آن حضرت ص علی و فاطمه و حسن و حسین را به همراه خود بردند حالا تو الف بچه میرید با علی ع مباهله میکنید؟

    • دوست عزیز ! خود بنده به قول شما رافضی هستم.همونطور تو ادعا می کنی برحقی من هم مدعی هستم برحقم.یارو صهیونیست هم مدعی برحق بودنه.من برای شیعه بودن و شیعه ماندنم دلیل منطقی و عقلانی دارم.
      ۱ – عقل رسول باطنی است و بر اساس عقل پیامبر خدا هرگز امتش را بدون جانشین ترک نخواهد کرد و خودش بارها و بارها مثل موسی و هارون را بیان فرمودن.
      ۲ – واقعه غدر واقعا اتفاق افتاده و اینرا هم اهل سنت قبول دارن اما اونا برداشت خودشون ازش دارن
      ۳- حدیث معرفت امام به انحاء گوناگون در منابع اهل سنت آمده:من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتته جاهلیه و جمله بندی های مختلف دیگر.براین اساس من الآن بیت امام زمان خودم حضرت مهدی بر گردن دارم.اما شما برادران اهل سنت با کدام امام زمان زنده خودتون بیعت دارید؟
      ۴ – حدیث ثقلین که ما شیعیان چسبیدیم به اهل بیت رسول خدا و شما برادران اهل سنت چسبیدین به صحابه ای که عده ای میخواستن ترورش کنند و سم بهش خوراندن و در کعبه هم قسم شدن که خلافت را از اهل بیت بستانند.
      ۵ – حدیث تشبیه اهل بیت به کشتی نوح و نجات. و و و …

  29. جناب اهل سنت عزیز، شیعیان معتقدند قانون کامل که همان قرآن است برای اجرا شدن نیاز به مجری کامل و بی عیب و نقص به نام امام معصوم دارد. که در زمان ما فردی است بنام حجه ابن الحسن العسکری. شما هم جمع شوید و یک نفر را بعنوان مجری قرآن معرفی کنید. نمیشود که هر از گاهی یک قوم وحشی مثل طالبان یا القاعده یا داعش پیدا شود ادعا کند مجری قرآن خداست. اگر راست میگویید شما سنی ها همه جمع شوید یک مجری معرفی کنید. والله نمیتوانید.

  30. سلام
    با عرض خسته نباشید خدمت شما عزیزان فعال درعرصه خطیر رسانه.
    اجرکم عندالله
    به منظور اطلاع رسانی از سایت های مفید اهل سنت لطفا از سایت ما دیدن و حمایت بفرمایید.

  31. کلیپ کوتاه ۲۲ بهمن از نگاه علمای اهل سنت
    حتما منتشر کنید
    دعوت علمای اهل سنت از مردم برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن
    http://s1.picofile.com/file/8285702334/22%D8%A8%D9%87%D9%85%D9%86.mp4.html

  32. سلام
    اینجانب نمیخوام اهل کرد را متهم کنم اما اهل کرد هم عقیده ومرامشان تغییر کرده است کردها که ادمهای باشرف وبا غیرتی بودند حال تغییر کرده اند
    چرا؟
    بدلیل اینکه کلاهبرداری ومال خوری در بین آنها زیاد شده است
    چرا؟
    بدلیل اینکه……………….
    چرا؟
    بدلیل اینکه……………….
    من برای مشکلی که داشتم پیش مومستا های آنها رفتم پیش امام جماعت آنها رفتم اما……………..
    جایی که حرف امام جماعت ارزش نداشته باشد مردمانشان به حرف امام جماعتشان ارزش ندهند آنجا رفتن خطاست

  33. پیامبر خدا (ص): على (ع) دروازه دانش من است و پس از من رسالت مرا براى امتم تبیین مى ‏کند.
    معنی این کلمه چیست؟

  34. ایا جناب ابوبکر مانند امیرالمومنین معصوم میدانید مانند پیغمبر ؟چرا پیغمبر در غدیر دست امیرالمومنین را بالا برد نه دست کسی دیگر را؟چرا امیرالمومنین در جای پیغمبر خابید نه کسی دیگر؟واقعا پیغمبر را قبول دارین شما را به پیغمبر قسم میدهم بشناسید امیر المومنین را فردا پیش پیغمبر شرمنده نشوید یا علی

  35. درود بر شما
    ما هرچه بدبختی داریم از تفذقه و دودستگی است
    علاقمند شدم گشتی در سایت شما بزنم و دیدگاه شما را بخوانم
    من به عنوان یک شیعه معتقدم که در کل همه مسلمانیم و پیروآیین محمد (ص) که« رحمت خدا بر او باد »هستیم
    سری به بخش خلفای راشدین زدم و سخنان گهربارشان را خواندم اما چیزی که نظرم را جلب نمود این بود:که هیچ نامی از حضرت علی(ع) نبرده بودید
    این مشخص می کند که شیعه و سنی ندارد همه متعصب اند و رقابتی ،دینداری می کنند در صورتیکه یک انسان درست و بزرگوار مثل شما باید برای همه ی افکار احترام قائل باشید
    من معتقدم که برای همه ی بزرگان اسلام از حضرت ابوبکر صدیق (رض) ،حضرت عمر(رض) حضرت عثمان (رض)باید احترام باشیم البته ممکن است انتقاد هایی هم بر آنها باشد که آنهم بدور از تعصب و تنها با روش درست و توسط صاحبان فن بیان شوند.
    امیدوارم روزی دنیای اسلام به خود بیاید و به جزئیات نپردازد بلکه دین بزرگ اسلام و خدایش «الله» و پیامبرش «محمد(ص)» و کتابش «قرآن» را سرلوحه قرار دهد و به سایر عقاید همدیگر هم احترام بگذارد
    امیدوارم دیگر کسی دیگر برادر دینی اش را به خاطر اعتقادات هر چند در نظرش غلط بیاید سر نبرد
    امیدوارم هیچکس در دنیای بی نظیر اسلام دیگری را تکفیر نکند

  36. بنام خدا
    با عرض سلام و ادب!
    احتراما خواهشمند است در خصوص موضوع رساله دکتری اینجانب اقدس بکلو دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب قم با موضوع ” مبانی فقهی انتخاب و تعیین جنس جنین در مذاهب پنجگانه اسلام” (تشخیص جنس جنین قبل و بعد از لانه گزینی) به سه سوال زیر پاسخ مبسوط فرمایید و مرا در تدوین علمی و مستند آن یاری دهید: با تشکر از حسن عنایت شما
    ۱- مبانی فقهی و ادله فقهی اهل سنت در باره انتخاب و تعیین جنس جنین چیست؟
    ۲- دیدگاه و نظر علما و مفتی های مشهور اهل سنت در مذاهب فقهی حنفی، مالکی، حنبلی، شافعی را در مورد انتخاب و تعیین جنس جنین قبل از انجام لقاح(PGD ) بفرمایید.
    در این خصوص توجه شما را به توضیح و تبیین نوضوع رساله خودم جلب می نمایم؟
    چکیده رساله دکتری:
    بهترین ارمغان خدا برای یک زوج فرزند سالم است. رشد همه جانبه علوم پزشکی در این خصوص راهکارهایی را تبیین نموده است که برخی از آنها با ضریب اطمینان بالایی قابل تحقق می باشد. انتخاب و تعیین جنس جنین از طریق تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی(pgd ) و PGS، در کنار سایر روشهای درمانی ناباروری نوین چندی است که عالم پزشکی را متحول ساخته و با ظهور اندیشه های بعدی در خصوص اعمال آن نسبت به انسان، جنجالهایی را در میان متفکران اخلاقی، مذهبی و حقوقی، به ویژه در خصوص مسائلی چون مرز یک انسان دارای حرمت و کرامت و رویان آزمایشگاهی از لحاظ حقوقی، حرمت یا عدم حرمت تخریب سلولی از مجموعه سلولی ایجاد شده سبب گردیده است. در بسیاری از نظام های فقهی، برآیند این مناقشات، پذیرش استخراج سلولی در مقطع خاصی از فرایند تقسیم سلولی تخم بارور شده و عدم شناسایی وضعیت فقهی خاصی برای این جنین آزمایشگاهی در این مرحله و البته، موضع گیری صریح بعضی دیگر در نفی این تکنیک شگفت انگیز است، با این استدلال که تخم پدید آمده از ابتدایی ترین مراحل تقسیم سلولی به علت دارا بودن پتانسیل حیات، دارای حق حیات است. نهایت اینکه سیاست تقنینی پیش روی جوامع مختلف، براساس آموزه های اخلاقی و مذهبی حاکم بر آنها گوناگون است. در این نوشتار سعی بر آن است ضمن توصیف اجمالی مباحث پزشکی مربوط، مرکز ثقل مباحث را براساس مبانی فقهی اهل سنت به عنوان شالوده و بنیان حاکم بر موضوع همچون سایر مسائل مستحدثه پایه ریزی نموده تا براساس این اصول و قواعد که لزوم مراجعه به آنها در فقدان قوانین موضوعه و در اصول قانون اساسی نیز اشاره شده است، بتوان احکام مربوط به انتخاب و تعیین جنس جنین همچون کرامت حیات انسانی، جایگاه رویان آزمایشگاهی (که اگر شرایط استقرار را نیابد، خود به خود از بین می رود) و راهی برای نجات جان بیماران مبتلا به بیماریهای لاعلاج به دست آورده، عدم مغایرت موضوع انتخاب و تعیین جنس جنین با مبانی فقهی اهل سنت را نتیجه گرفت . ان شاالله
    مقدمه
    ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل اﻧﺴﺎن را ﻣﻮﺟﻮدی اﻧﺘﺨﺎﺑﮕﺮ ﺧﻠﻖ ﻛﺮده اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻗﻮه اﻧﺘﺨﺎب و اﺧﺘﻴـﺎری ﻛﻪ دارد، ﻣﺴﻴﺮ زﻧﺪﮔﻲ آﻳﻨﺪه و ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺧﻮد را ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﺪ. روﻧـﺪ ﺗﻜﺎﻣـﻞ و ﭘﻴﺸـﺮﻓﺖ ﻫـﺎی ﻋﻠﻤﻲ ﺑﺸﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ اﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ آدﻣﻲ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی و آﻳﻨﺪه ﻧﮕﺮی در ﺻـﺪد اﻳـﻦ ﺑﻮده اﺳـﺖ ﺗـﺎ ﻫـﺮ ﭼـﻪ ﺑﻴﺸـﺘﺮ ﺳﺮﻧﻮﺷـﺖ ﺧـﻮد را در زﻧـﺪﮔﻲ در دﺳـﺖ ﮔﻴـﺮد. از ﺟﻤﻠـﻪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎی ﻋﻠﻤﻲ ﻛﻪ ﻣﺤﺪوده ﻗﺪرت اﻧﺘﺨـﺎب اﻧﺴـﺎن را اﻓـﺰاﻳﺶ داده، اﻧﺘﺨـﺎب و تعیین جنس جنین از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺸﺨﻴﺺ ژﻧﺘﻴﻜﻲ ﭘﻴﺶ از ﻻﻧﻪ ﮔﺰﻳﻨﻲ (PGD) اﺳﺖ.
    درحالیکه بزرگترین آرزو برای هر زوج داشتن یک فرزند سالم است، دانستن جنسیت نوزاد آینده برای والدین بسیار خوش آیند و حتی مهم است. انتخاب جنسیت فرزند به دلخواه، از دیر باز، یکی از آرزوهای بشر بوده است. عوامل متعددی همچون مسائل فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و بالاخره طبی نظیر وجود بعضی از بیماری‌های وابسته به کروموزوم ها زوجین را تشویق به انتخاب روش‌های سنتی یا درمانی جدید برای انتخاب جنس جنین نموده است. چه بسا خانواده هایی که به علت نداشتن یکی از دو جنس ( خصوصا فرزند پسر) دچار مشکلات فراوان شده اند و یا خانواده هایی که سالها به امید داشتن یکی از دو جنس تعداد زیادی بارداری را یکی پس از دیگری و با فاصله کم داشته اند ولی نتیجه مطلوب بدست نیامده است و نه تنها سلامت مادر را به خطر انداخته است بلکه هزینه زیادی را برای خانواده به دنبال داشته است.
    ﺑﺮﻗﺮاری ﺗﻌﺎدل ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮارد دﻳﮕـﺮ اﻧﺘﺨـﺎب ﺟﻨﺲ جنین ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. در ﺳـﺎﺑﻖ ﻛـﻪ ﻛﻨﺘـﺮل ﺟﻤﻌﻴـﺖ در ﻛﺸﻮر اﺟﺮا ﻧﻤـﻲ ﮔﺮدﻳـﺪ، اﻛﺜـﺮ ﺧـﺎﻧﻮاده ﻫـﺎ ﻣﻌﻤــﻮﻻ ﭘﺮﺟﻤﻌﻴـﺖ و ﺻــﺎﺣﺐ ﻓﺮزﻧــﺪ از ﻫــﺮ دو ﺟــﻨﺲ ﺑﻮدﻧــﺪ در ﺻﻮرﺗﻴﻜﻪ اﻛﻨﻮن و ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﻛﻨﺘﺮل ﺟﻤﻌﻴـﺖ و ﺗﻌﺪاد ﻛﻢ ﻓﺮزﻧﺪان، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻛﻪ در ﻛﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﭘﺴﺮ و دﺧﺘـﺮ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﻧـﺴﺒﺘﺎ ﻣـﺴﺎوی و ﻣﺘﻌـﺎدل ﺑﺎﺷﺪ؛ اﻣﺎ، در ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎ اﻳﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺮﻗﺮار ﻧﺒﻮده و اﻛﺜـﺮ ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎ دارای ﻓﺮزﻧﺪان دﺧﺘﺮ ﻳﺎ ﭘـﺴﺮ )از ﻳـﻚ ﺟـﻨﺲ ( ﻫﺴﺘﻨﺪ و اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع آزردﮔﻲ آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد.ﻟﺬا، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی روش ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻛﻤـﻚ ﺧﻮاﻫﺪ ﻧﻤﻮد.(ﺧﻠﻴﻠﻲ ، ۱۳۸۶، صص ۲۲۰- ۲۱۳) بدیهی است که مداخله قانونگذار در جهت حمایت از حق سلامت جنین، تنها محدود به دوران جنینی و بازداشتن دیگران از تعدی به حقوق جنین نیست، بلکه شامل مواردی که علی رغم تمهیدات قانونی، منجر به تولد طفلی با نقایص جسمی و روانی ناشی از تسامح و اشتباه یا رفتارهای عمدی دیگران می گردد، نیز می شود که این امر با «حق اقامه دعوی به خاطر آسیب ها و صدمات وارده قبل از تولد» علیه اشخاص مزبور، میسر می گردد.(روحی، ۱۳۹۰ ‏، صص۸۷ تا ۱۲۰) یکی از اموری که مربوط به «حق سلامت» جنین می شود، موضوع «پژوهش های جنینی» است. منظور از پژوهش های جنینی، آزمایشاتی است که در عالم پزشکی بر روی جنین و به مقاصد مختلفی انجام می پذیرد. این پژوهش ها ممکن است بر روی جنینی که در رحم مادر قرار دارد یا جنینی که از طریق IVF و در درون لوله های آزمایشگاهی انعقاد یافته و یا جنین شبیه سازی شده با تکنیک SCNT و همچنین جنین سقط شده به عمل آید. در حالی که ممکن است نتایج پژوهش بسیار سودمند باشد، شماری از مسایل مهم اخلاقی، فقهی و حقوقی در این زمینه مطرح خواهد شد. ( همان) صرف نظر از ابعاد فقهی مساله انتخاب جنس جنین، نگرانی از به هم خوردن تعادل جنسیتی جوامع نیز به اهمیت موضوع افزوده است. تبعیض جنسیت و برتری دادن دختر بر پسر و یا بالعکس، توجه به جنبه های فقهی را ضروری ساخته است. این تحقیق ضمن تبیین ابعاد فقهی و علمی انتخاب و تعیین جنس جنین، سعی دارد به این سوال اساسی پاسخ دهد که مبانی فقهی انتخاب و تعیین جنس جنین قبل از انعقاد نطفه از نظر اهل سنت کدام است؟
    مسأله تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی و موضوع انتخاب و تعیین جنس جنین یکی از موضوعات مهم شرعی است که در زمان پیغمبر خدا(ص) و حتی فقهای سلف به شکل امروز مطرح نبود، اما با توجه به پیشرفت‏های علمی پزشکی و پیوند عمیقی که بین فقه اسلامی و امر سلامت انسان به وجود آمده است، حکم فقهیِ آن از دغدغه‏های بزرگ جوامع اسلامی قرار گرفته و فقهای معاصر با توجه به آیات و روایات و بررسی قواعد و متون فقهی برداشت‏های متفاوتی ارائه داده‏اند.
    پرداختن به بحث مقاصد شرعی و مصالح و مفاسد، جایگاه احکام ثانویه در تغییر احکام ثابت و ارتباط فقه با سایر علوم، همه و همه قواعدی اند که با تمسک به آنها می توان راه حل های مسأله مزبور را شناسایی کرد. درک روح و معنای احکام، برقراری ارتباط منظم میان سلسله احکام و هماهنگی میان آنان و تدوین قواعد و نظریه های فقهی و در نهایت رسیدن به مقاصد شریعت و اهداف دین، همگی بر شناخت اصول حاکم بر احکام شریعت استوار است. (میرخانی، ۱۳۹۱ ، صص۶۵ تا ۱۰۰)
    تعریف مفاهیم :
     PGD (Pre_implantation Genetic Diagnosis) (تشخیص ژنتیکی قبل از کاشت جنین): تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی حاصل تلفیق لقاح آزمایشگاهی IVF)) و تشخیص پیش از تولد PND)) است. در این روش، تشخیص بیماری‎های ژنتیکی در رویان انسان، پیش از لانه‌گزینی، به والدین شانس شروع بارداری با علم به سالم بودن کودک و فقدان ناهنجاری‎های ژنتیکی را می‎دهد. (پیری امیرحاجیلو، ۱۳۹۳، صص ۲۴۷-۲۷۰ )
    با کمک روش هایی که توان تکثیر مقادیر کم دی.ان.آ را دارند،(مانند روش کلون سازی ژن) این امکان فراهم شده است که می توان آزمون های ژنتیکی را روی دی. ان. آ یک تک سلول انجام داد. این روش مبنای توسعه آزمون های ژنتیکی برای رویان های بسیار اولیه ای است که با لقاح خارج رحمی(In Vitro Fertilization (IVF) تولید شده اند. در این روش تخمک و اسپرم در آزمایشگاه بارور می شوند و از این طریق چندین رویان تشکیل می شود. یکی از سلول های رویان تشکیل شده، در مرحله ی هشت سلولی برداشته شده و تکثیر می شود و آزمون ژنتیکی روی دی. ان. آ. یا کروموزوم آن سلول انجام می گیرد. رویان های فاقد بیماری و آسیب های ژنتیکی انتخاب و به رحم مادر منتقل شده و رویان های دارای بیماری ژنتیکی تک ژنی شناخته شده قبلی یا کروموزومی معروف و شایع حذف شده و به رحم مادر منتقل نمی شوند. این روش به تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی یا(PGD) معروف است. (میر هاشمی ، ۱۳۹۱، ص۱۹۳ )
    از همان زمان که نخستین آزمایش های تشخیص پیش از تولد انجام گرفت، مباحث اخلاقی بسیاری در مورد چگونگی انجام این گونه آزمایش ها به وجود آمد و موافقان و مخالفان متعددی را به اظهار نظر در مورد استفاده از این شیوه واداشت. کلیدی ترین نکته در روشن شدن حکم فقهی و حقوقی تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی از بین بردن رویان های انسانی متعددی است که به منظور گزینش رویان های سالم تشکیل شده بودند. (همان، ص۱۹۳ )
    در روش‌های تعیین جنسیتی که در حال حاضر در دنیا و در کشور ما انجام می‌شود دو روش کاملا آزمایشگاهی است که البته قطعیت این دو روش از سایر روش‌ها خیلی بیشتر است و تقریبا می‌توان گفت روش‌های دیگر مانند رژیم غذایی و روز تخمک‌گذاری هیچ قطعیتی ندارند.
     انتخاب جنس جنین: بعد از عمل لقاح از جنینهای حاصل با بررسی کروموزمی و تشخیص جنسیت و صحت جنین توسط متخصص ژنتیک، تنها جنینی را که جنسیت آن دلخواه زوجین است، به رحم مادر منتقل می‌کنند.
     تعیین جنس جنین: قبل از عمل لقاح با بررسی کروموزمی و تشخیص نوع و صحت اسپرم ها توسط متخصص ژنتیک، تنها اسپرمی را که جنسیت و نوع آن دلخواه زوجین است، در روند لقاح آزمایشگاهی با تخمک شرکت داده می شود و در نهایت جنین دلخواه به رحم مادر منتقل می‌کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*