آخرین اخبار

کانال تلگرام

telegram2
خانه / اخبار ویژه / آیا امام ابوحنیفه(رح) قیاس را بر حدیث مقدم میشماردند؟

آیا امام ابوحنیفه(رح) قیاس را بر حدیث مقدم میشماردند؟

ارسال شده توسط سعید از کردستان

امام ابوحنیفه(رح)

امام ابوحنیفه (رح) خداوند را در جهان خلق،امر، و ماده و ماوراء آن، حاکم مطلق و خالق محض میداند،و پیامبران، حلقه های اتصالی بشر با خداوندند که پیام های الهی را به مردم و امت خویش رسانده اند،بنابراین شریعت الهی قانون برتری است که جز پذیرقتن و عمل به احکام و دستورات آن چاره ای وجود ندارد.
امام اعظم در این باره چنین میگوید:”من هنگامیکه حکم خداوند را در کتاب در می یابم آن را میپذیرم و هنگامیکه در نمی یابم پس از سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم و آثار صحیح آن حضرت که از افراد مورد اطمینان نقل شده است پیروی میکنم و هنگامیکه نه در قرآن و نه در سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم حکمی در نمی یابم در این صورت من از قول اصحاب پیامبر (یعنی اجماع از آنها) پیروی میکنم و (در صورت اختلاف آنها) قول هر صحابه ای را که خواسته باشم میپذیرم و قول هر که را که بخواهم رد میکنم،اما جز اقوال آنها ، قول کسی دیگری را نمیپذیرم….مانند دیگران پس همانطور که اجتهاد حق آنهاست حق من نیز هست”
منصور دوانیقی خلیفه عباسی به امام ابوحنیفه (رح) نامه ای نوشت و گفت شنیده ام که تو قیاس را بر حدیث مقدم میداری.امام در پاسخ او نوشت:”آنچه به شما رسیده واهی و عاری از حقیقت است.من قبل از همه به کتاب الله عمل میکنم سپس بر سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم بعد احکام و دستورات ابوبکر،عمر،عثمان و علی رضی الله عنهم بعدا احکام و دستورات سایر صحابه را مقدم میشمارم.البته در صورتی که اختلاف باشد از قیاس استفاده میکنم”
امام ابوحنیفه (رح) در پایخ به اتهام مغرضی میفرماید:
“به خدا آن شخص دروغ گفته و بر من افتراء بسته که گفته است ما قیاس را بر نص، مقدم میشمارم آیا بعد از “نص صریح” ، ضرورتی به قیاس میرود؟”

۲ نظر

  1. قال شیخ الأسلام ابن تیمیه علیه الرحمه

    مّن یتَعَصَّبُ لِوَاحِد مُعَیّن غَیِر النّبی«صَلَّ اللََّّه عَلیهِ وَسَلّم» ؛َ کَمَن یتَعَصَّبُ لَِْمالِکِ أَوْ الشَّالِفعِی أَوْ أَحَْْمدَ أَوْ أَبی حَنیفَهَ وَ یرَی أنّ قَوْلَ هِذَا الْْمعَُیَّن هِوَ الصَّوََََابُ الَّذِی ینبَغََِی اتِّباََعُهُ دُون قَوْلِ الإمَامِ الَّذِی خَالَفَهُ.

    فَمَن فعل هِذَا کَان جَاهِلاً ضَالّاً بل قد یکونُ کَافراً.

    هرکس بر یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت تعصب ورزد گمراه و چه بسا کافر است.
    مجموع فتاوی . ج۲۲ ص ۲۴۸ و ۲۴۹

    • انصافا کینه شما نسبت به اهل بیت بر سر چیه؟حتی در صلوات هم بدعت؟ مگر آل محمد ص در حق شما سنی ها ظلم کرده اند؟کما اینکه بانیان سنی دختر پیامبرشان را به شهادت رساندن و فرمان الهی در نصب علی را زیر پا گذاشتن؟افلا تعقلون؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*